Kan jag använda någon annans pantbrev som säkerhet vid ett bostadsköp?

Hej min fråga är att min lillebror äger några fastigheter som det finns pantbrev intecknade i som inte är belånade kan jag som hans syster använda hans (min lillebrors) pantbrev som säkerhet (handpenning) vid ett bostadsköp? han har en betalningsanmärkning hos kronofogden så han kan inte skriva sig som medsökande eller liknande tack för ert svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om panträtt finns i 6 kap. i jordabalken (JB). Av första stycket i 6 kap. 2 § JB framgår det att panträtt upplåts genom att fastighetsägaren överlämnar pantbrevet som pant för en fordran. Det innebär att det endast är den civilrättsliga ägaren, det vill säga den som förvärvat fastigheten, som har rätt att använda pantbrevet som säkerhet för en fordran. Det är alltså inte möjligt att belåna andras fastigheter. Du kan därför inte använda dig av din brors pantbrev som säkerhet vid ett bostadsköp.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare