Kan jag använda tryck av klubbemblem på mina produkter?

Hej!

Jag planerar att ta fram olika typer av produkter med tryck för att sälja på via e-handel. Helst vill jag att dessa motiv som jag ska trycka ska vara AIK, Hammarby och Djurgårdens klubbemblem. Då jag med största sannolikhet anar att det inte är lagligt att sälja produkter med dessa tryck på grund av ensamrättigheter vänder jag mig hit.

Är det olagligt? Om svaret är ja, finns det något sätt att "ta sig runt" det. Kan jag exempelvis skriva "Allmäna Idrottsklubben" i svartgult (inget emblem) utan göra intrång på deras varumärke?

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor rörande varumärkesrätt regleras i varumärkeslagen (VML). Ensamrätt till varumärken kan förvärvas på två sätt, genom registrering i varumärkesregistret (1 kap. 6 § VML) och genom inarbetning (1 kap. 7 § VML). Med inarbetning menas att varumärket är känt, inom en betydande del av den krets som varumärket riktar sig till (omsättningskretsen), som en beteckning för de varor eller tjänster som tillhandahålls under varumärket (1 kap. 7 § 2 stycket VML).

Ensamrätten innebär att ingen annan än innehavaren av ensamrätten till varumärket utan tillstånd får använda ett tecken för varor eller tjänster i en näringsverksamhet om tecknet:

Är identiskt med varumärket och används för samma typ av varor eller tjänster. Är identiskt med eller liknar varumärket och används för samma eller liknande varor eller tjänster vilket skapar en risk för förväxling mellan varorna eller tjänsterna som tillhandahålls. I detta innefattas att användning av tecknet leder till uppfattningen att det finns ett samband mellan den som använder tecknet och innehavaren av ensamrätten till varumärket. Är identiskt med eller liknar varumärket som är känt av en betydande del av omsättningskretsen och användningen innebär att man drar otillbörlig fördel av varumärket eller är att användningen av tecknet skadar varumärket. Vilken typ av vara eller tjänst som tillhandahålls är irrelevant i detta fall (1 kap. 10 § VML).

Samtliga fotbollsklubbar som du har nämnt har ett registrerat varumärke avseende klubbmärket och innehar alltså ensamrätten att använda detta. Vidare är klubbnamnet och dess färgkombinationer så pass känt bland omsättningskretsen (i detta fall främst fotbollssupportrar, men även andra sporter) att även dessa omfattas av klubbens ensamrätt, inte endast klubbmärket. Du får alltså inte använda klubbarnas emblem på dina produkter. Du kan inte heller ta dig runt ensamrätten genom ditt exempel då du inte har tillstånd att använda klubbarnas namn. Detta gäller oavsett vilka typer av produkter du planerar att sälja.

Avseende färgerna så är det inte färgerna i sig som är varumärkesskyddade utan det är färgerna sedda i sitt sammanhang som kan ha detta skydd. Exempelvis klubbarnas färgkombinationer tillsammans med klubbens namn eller märke. Du skulle alltså kunna använda färgkombinationerna på dina produkter, men inte färgerna tillsammans med tecken som liknar klubbarnas emblem.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare