Kan jag avbryta en affär när jag ingått ett muntligt avtal?

Hej.

Jag har lagt ut en annons på en vara till priset 1100kr. Privat.

En person ringer mig och undrar om hen kan få köpa till priset om 700kr, pga hen är en fattig pensionär. Jag är mitt i arbetspasset på jobbet, stressad och försöker tänka klart.

Efter en viss medling under samtalet kommer vi överens om priset: 800kr. Och stämmer av möte.

Sittandes på fikarasten tar jag mig i kragen, "vad håller du på med?!", smsar personen om att jag cancelerar dealen och vill inte längre sälja till hen till så lågt pris.

Strax därpå ringer människan upp och meddelar mig att vi ingick i ett muntligt avtal och han kommer stämma mig om jag inte tänker sälja till priset om 800kr, som kryddning på det så kallade mig person för förnedrande saker och var allmänt hotful.

Vad gäller egentligen? Vem har rätt/fel i fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga rör den allmänna avtalsrätten och jag inleder därför med att förklara några viktiga begrepp.

Anbud = en förfrågan om att köpa eller sälja en viss vara till ett visst pris

Accept = att godta ett anbud

När personen ringer dig och frågar om han får köpa varan för 700 kr kommer han med ett anbud. Eftersom du skriver att ni kom överens om priset 800 kr utgår jag ifrån att du inte accepterade anbudet på 700 kr och att någon av er kom med ett nytt anbud på 800 kr, vilket den andre av er accepterade. Anbud och accept är bindande för personerna som lämnat dem (1 § AvtL). Detta är i enlighet med principen om att avtal ska hållas. Eftersom ni var överens om priset 800 kr har ni ingått ett avtal, och även muntliga avtal är giltiga. Köparen kan därför väcka talan mot dig om du inte säljer varan för det överenskomna priset om 800 kr. Köparen har rätten på sin sida. En helt annan sak är att muntliga avtal är svåra att bevisa. Köparen kan dock hålla ditt sms emot dig, som ett bevis på att ni haft ett avtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare