Kan jag avhysa min inneboende och få betalt för skador som hen orsakat?

Jag har haft en inneboende sedan mitten av juli. Det är nu bestämt att hen ska flytta ut om två veckor, men jag skulle vilja veta mina rättigheter till att avhysa personen så snart som möjligt då jag inte kan vara i lägenheten när hen är där. Vi har inget kontrakt mellan oss. Personen i fråga lider av en psykisk störning, komplex PTSD, och har under de senaste två veckorna under affekt dragit tunga saker på marken (skadat golvet) haft sönder en spegel från min gammelfarmor, haft sönder min digitala klocka, och med flit skadat mina knivar. Vilket kommer resultera i en kostnad för mig. Hen har tidigare varit oaktsam när hen lånat min cykel vilket gjorde att den blev stulen. Jag känner min inte trygg i bostaden utan har åkt till familj för att komma därifrån. Därmed skulle jag även vilja veta vilka rättigheter jag har för att få betalt för saker som hen har förstört

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du, som privatperson, vill veta om du kan avhysa din inneboende innan de överenskomna två veckorna tills personen ska flytta ut och om du kan få betalt för de saker som personen har förstört. Eftersom det handlar om en hyresrätt och jag antar att personen endast hyr ett rum i din lägenhet så blir Jordabalken (JB) användbar. Även Rättegångsbalken (RB) kommer bli tillämplig i din fråga om din inneboende kan stå för din skada.

Kan jag avhysa en person från min lägenhet?

Som jag har förstått det har ni inte ett kontrakt och verkar inte heller ha någon bestämd hyrestid. Ni verkar dock ha kommit överens om att hen ska flytta från lägenheten om två veckor. Det finns ingen bestämmelse kring när ett hyresavtal löper ut och det bestäms därmed istället genom en tolkning av avtalet. Min tolkning blir att det föreligger ett (muntligt) avtal mellan er kring när personens hyrestid löper ut, vilket är om två veckor. Personen måste då lämna lägenheten senast kl 12 dagen efter att tiden löpt ut (12 kap 7 § 1 stycket JB).

Det föreligger en plikt för hyresgäster att vårda lägenheten, att hålla den i ordning och i gott skick samt inte orsaka störningar (12 kap 24 § och 12 kap 25 § JB). Eftersom den inneboende betalar sin hyra till dig blir du hyresvärden i detta sammanhang och hen blir hyresgästen. Beroende på hur svårt skadat golvet är kan vi fastställa att hyresgästen inte har vårdat lägenheten och inte heller hållit den i gott skick. Att inte vårda sin lägenhet är en grund till uppsägning. Eftersom ni inte har ett kontrakt verkar ni inte heller ha en bestämd hyresperiod men att personen bryter mot vårdplikten ger dig alltså rätt att säga upp din inneboende (12 kap 42 § 1 stycket 9 punkten JB).

Om du vill få hjälp att avhysa den inneboende kan du skickat en ansökan till Kronofogden.se om att de ska fastställa kravet på avhysning och genomföra den. Detta kostar dock pengar. Kronofogdemyndigheten kommer då höra av sig till din inneboende och be hen att flytta. Ni har dock redan kommit överens om att hen ska flytta ut om två veckor och handläggningstiden för kronofogdemyndigheten tar lång tid. Flyttar personen ut innan kronofogdemyndigheten är klar så kommer handläggningen avslutas men du kommer ändå få betala för ansökan. Det blir därmed inte lönt att avhysa personen innan dessa två veckor. Om personen inte flyttar ut senast dagen efter hyrestiden kan du dock då anmäla till kronofogdemyndigheten för att kunna avhysa personen.

För mer information kring detta läs gärna på Kronofogden.se

Kan jag få betalt för saker som en person har förstört?

Som jag tidigare har nämnt har din hyresgäst en plikt att vårda lägenheten (12 kap 24 § JB). Eftersom personen dragit saker på golvet som sedan har skadat golvet är hen skyldig att ersätta den skadan. Du kan då skicka den inneboende en faktura för att betala skadan. Om din inneboende vägrar betala och tidsperioden på fakturan gått ut kan du vända dig till kronofogdemyndigheten. Du ansöker då om betalningsföreläggande som hjälper dig att driva in skulden. Om du väljer att skicka in en ansökan om att avhysa personen kan du i samma ansökan kräva betalt för din faktura. Väljer du att inte skicka in ansökan om avhysning kan du skicka in en separat ansökan om betalning för fakturan (3 kap 1 § Utsökningsbalken).

Din inneboende kan dock välja att bestrida (protestera mot) ditt krav. Du kan då välja om du vill att Kronofogdemyndigheten lämnar målet till tingsrätten eller inte. Om du väljer att ta det till domstol måste du som hyresvärd kunna bevisa att skadan har orsakats av din inneboende, dvs att skadan uppkom under deras hyrestid. Tex om du har bilder på golvet innan personen flyttat in och bilder efter att personen flyttat in.

Det som kan vara bra att veta för dig är att driva en process i domstol kostar pengar, med juridiskt ombud osv. Om du förlorar målet, dvs domstolen tycker inte att din inneboende är betalningsskyldig, kommer du behöva stå för dina egna rättegångskostnader och din inneboendes rättegångskostnader(18 kap 1 § RB). Det finns dock något som kallas småmål och det är när ditt påstående om betalning ligger på hälften av prisbasbeloppet (1 kap 3 d § RB). 2021 är prisbasbeloppet 47 600 kr vilket betyder att hälften av det är 23 800 kr. Vad detta innebär för dig vid eventuell förlust av målet är att du inte kommer stå för hela motpartens rättegångskostnader utan endast en liten del. Bland annat en timmes kostnad för rådgivning, ansökningsavgift, resa och vittnesbevisning, beroende på vad som förekommer under just din process (18 kap 8 a § RB). Motsatsvis skulle du stå för hela motpartens rättegångskostnader om frågan i målet, dvs ersättningen, går över 23 800 kr. Om du vill prata med någon om att driva eventuell rättegångsprocess kan jag rekommendera Lawlines juristbyrå. Där kan du få rådgivning i just sådana här frågor.

Om du har en försäkring för dina tillhörigheter (klocka, spegel, kniv, cykel) kan du vända dig till försäkringsbolaget för att få ut ersättning för dessa (1 kap 1 § Försäkringsavtalslag). Villkor för att få ut ersättning för skadorna framgår av ditt individuella avtal med ditt försäkringsbolag. Om du får pengar av ditt försäkringsbolag kommer de sedan att vända sig till din inneboende för att få betalt. På så sätt slipper du själv bråka med din inneboende om ersättning för dessa saker.

För mer information kring din möjlighet att få betalt från ditt försäkringsbolag finns i ditt avtal med ditt försäkringsbolag. Du kan också själv höra av dig direkt till ditt försäkringsbolag för mer information.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare