FrågaFAMILJERÄTTFaderskap20/02/2021

Kan jag avsäga mig min adoptivförälder?

Jag blev adopterad av min mammas dåvarade man när jag var 3 år ! Nu är jag 35 och vill ej ha något med han att göra! Hur går jag till väga för att skriva av honom som pappa på papprena?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det går inte att avsäga sig sina föräldrar på annat sätt än genom en ny adoption. Det beror på att alla barn ska ha rätt till sina föräldrar. Ett adoptivbarn är barn till sin adoptivförälder och likställs juridiskt med biologiska barn. Detta har i vuxen ålder främst betydelse för frågan om arv.

Det som du kan göra för att bli av med de rättsliga banden till din adoptivfar är att avsäga dig arvet från honom och om du inte har egna barn upprätta ett testamente eftersom det annars är föräldrarna som ärver dig (2 kap. 2 § 1 stycket ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänligen,

Maya HempelRådgivare