FrågaAVTALSRÄTTGåva05/07/2020

Kan jag begära tillbaka katten jag skänkt bort för att jag anser att den missköts?

Hejsan!

Jag har ett problem angående min katt som jag gav bort till min sambos polare. Iaf jag gav bort katten med krav på att katten skulle vara få vara en utekatt. Polaren till min sambo mottog detta och tog mot katten. (Jag vet efter sökningar att gåvor är juridiskt bindande men vet inte hur det funkar i detta fallet.) när jag någon månad senare träffar katten, så har han ont i svansroten för att han blivit trampad på, han är inte rumsren ( vilket han inte är om han inte får gå ut), han är strävare än sandpapper i pälsen, fäller ofantliga mängder päls, luktar fruktansvärt illa, han hålls inne, jag kan rabbla upp i evigheter. Jag har försökt få tillbaka honom genom att prata med honom men han vägrar släppa katten. Jag har dragit det till länsstyrelsen men har inte hört någonting. Vad ska och kan jag göra? Han var inte alls i det skicket när jag lämnade honom, jag anser att han är misskött och även andra människor som jag inte känner alls som håller med mig. Jag är förtvivlad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

En gåva är fullbordad när det som skänks bort överlämnas till mottagaren (jfr 1 § gåvolagen). I ditt fall har gåvan fullbordats i samband med att du skänkte bort katten och den du skänkte katten till tog emot den. I samband med gåvan övergick äganderätten till gåvomottagaren. Rent juridiskt innebär det att gåvomottagaren nu är ägare av katten.

I ditt fall verkar det som att du ställt vissa villkor för gåvan som mottagaren nu inte uppfyller. Problemet är att då du inte avtalat om vad som ska ske vid avtalsbrott finns det inte mycket du kan göra. Du kan exempelvis inte begära skadestånd då du inte lidit någon ekonomisk skada av det eventuella avtalsbrottet och du har ingen rätt att få tillbaka katten.

Om du anser att katten far illa kan du, precis som du verkar ha gjort, göra en anmälan till Länsstyrelsen som kan göra en kontroll av ärendet. Tyvärr finns det inte mer du kan göra; du har ingen rätt att få tillbaka katten om inte du och gåvomottagaren är överens om det. Givetvis kan ni komma överens om att du ska få tillbaka katten eller att du ska få köpa tillbaka den; däremot har du ingen juridisk rätt att få tillbaka den.

Om något är oklart är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare