FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/05/2021

Kan jag begära ut min samtalslista från min operatör?

Har jag rätt att begära ut min egen samtalslista från min operatör?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller om du får lov att ta ut dina samtalslistor eller inte så är det inget som står i lagen. Däremot så har ett avtal ingåtts mellan dig och din operatör när du skaffade abonnemanget, det är dessa villkor i avtalet som avgör om du får lov att begära ut samtalslistor eller inte.

Det är dock väldigt vanligt att mobiloperatörer låter sina användare se sina telefonlistor och listor över sms, exempel finns på både Telias hemsida och Tres hemsida. De säger där att man kan se det antingen på fakturor eller på "mina sidor" när man är inloggad på deras hemsidor.

Det som gäller ifall du skulle ha ett abonnemang som är kopplad till någon myndighet, om du exempelvis arbetar på en myndighet och du vill komma åt din arbetstelefons samtalslistor så gäller offentlighetsprincipen. Detta innebär att allt som lagras på myndighet går att begära ut, och på denna grund har du alltså möjlighet att komma åt dina samtalslistor.

Slutsats:

Den som har rätt att begära ut samtalslistor är alltså den som äger abonnemanget och har ingått avtalet med operatören. Eftersom du säger att det är din egna samtalslista antar jag också att det är du som står på abonnemanget, därför bör du ha rätt till att få ut din samtalslista. Mitt tips till dig är att ringa din operatör och hör med dem eller logga in på din operatörs hemsida för att titta om de kanske ligger där på ditt konto.

Jag hoppas nu att allt löser sig för dig och att du får din samtalslista Har du fler frågor och funderingar så får du inte tveka på att höra av dig till oss på Lawline igen.

Allt gott!

Josefine BågholtRådgivare