FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/04/2021

Kan jag behålla huset när min make dör?

Jag och min man är gifta sedan 2009. Vi bor tillsammans sedan 2008 i ett hus som han köpte 10 år innan vi träffades. Vi har inga gemensamma barn. Han har fyra vuxna barn. Jag har två. Vi har ca 1,75 miljoner i lån på huset och bor i ett område där värdestigningen har varit enorm. Det hus han en gång köpte för ca 1 miljon är nu värderat till ca 11,5 miljoner. Samtidigt är vår ekonomi mycket skral och vi har alltid levt med mycket lite. Han är nu svårt sjuk och jag är orolig för att inte kunna bo kvar om han dör. Vi har diskuterat situationen tidigt och skrev testamente 2011 med vår önskan att den som överlever den andra ska få bo kvar i huset så länge den lever, samt hans önskan att alla våra barn ska få ärva lika mkt, dvs att inte mina skulle ärva mer för att de är två och hans är fyra. Om bara ett barn kräver ut sin laglott så måste jag sälja, för jag har inga pengar att lösa ut dom med. Vi skrev också samt gåvobrev så att jag ska äga hälften av huset. Jag undrar hur arvet skulle gå till? Dessutom hittar jag inte vårt underskrivna testamente och gåvobrev men har kvar pdfer från juristen. Kan vi skriva ut dom, bara ändra 2011 till 2021 och skriva under? Får jag någonting av hans pension? Antar att jag ärver skulderna? Det är så svårt att kanske förlora sin livskamrat och dessutom kanske drivas från hus och hem. Något annat vi behöver tänka på? Mycket tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Huset

När en make dör är utgångspunkten att den efterlevande makan ärver. En undantagsregel är dock att särkullbarn (dvs barn som maken hade med någon annan) har rätt att få ut sitt arv vid sin förälders frånfälle såvida barnet inte har avstått från denna rätt. Detta framgår av 3 kap. 1 § ärvdabalken. Din makes fyra särkullbarn har alltså makten över situationen i detta läge, då hälften av huset ingår i din makes kvarlåtenskap. Detta kan åtgärdas genom att din make (med ett nytt gåvobrev) överlåter den resterande hälften av huset till dig, eftersom huset isåfall inte hade ingått i kvarlåtenskapen. Detta är möjligt eftersom du som efterlevande make kan begära att "vardera sidan om sin andel behåller sitt giftorättsgods" enligt 12 kap. 2 § äktenskapsbalken. Det ni behöver tänka på i sådana fall är att dina särkullbarn har rätt att ärva huset om du skulle avlida före din make. Eftersom det finns ett krav på skriftlighet är det bra att ha dem i fysisk form. Precis som du säger vore det bra om ni skrev ut dem igen och skrev under med datum. Tänk på att gåvan också måste registreras enligt 8 kap 1 § och 16 kap. äktenskapsbalken för att den ska vara gällande mot din makes borgenärer.

Pensionen

Den allmänna pensionen ingår inte i bodelningen enligt 10 kap. 3 § äktenskapsbalken. Huruvida tjänstepensionen ska ingå i bodelningen beror på det pensionsavtal som gäller i det enskilda fallet. Det vanligaste är att arbetstagaren inte kan överlåta sin rätt till pension, vilket innebär att den inte ingår i bodelningen. Enligt 10 kap. 3 § 2 och 3 st. är huvudregeln att privat pensionssparande ingår i en bodelning. Alltså beror det på om du kommer få ärva pensionen. Om du väljer att begära att vardera sidan behåller sitt giftorättsgods enligt förslaget ovan kommer den emellertid inte ingå över huvud taget, vilket är viktigt att du beaktar.

Skulderna

Enligt 11 kap 2 § äktenskapsbalken ska skulderna dras av från tillgångarna på vardera sida. Din makes skulder kommer alltså att dras av från hans tillgångar.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor! Om du vill ha vidare hjälp kan du vända dig till våra jurister på https://lawline.se/boka.

Fredrik AnstrinRådgivare