Kan jag bestrida en faktura och vad händer om jag gör det?

Jag har flyttat ut ur hyresrätt och vid besiktningen konstateras några fettfläckar på tapeten bredvid spisen. Jag är den första hyresgästen efter att huset byggdes. Besiktaren konstaterar att detta problem finns i alla lägenheter, man valde en icke avtorkbar tapet, så utflyttande hyresgäst måste byta 3 tapetvåder (och då till en avtorkbar tapet). Jag fick tydligt muntligt besked att det skulle kosta 1200 kr och jag skrev på besiktningsprotokoll där det står att hg bekostar omtapetsering av 3 våder för 1200 kr + moms. Jag har nu fått en faktura på 1900 kr, ca 1600 kr + moms. Detta är ju mer än jag har skrivit under på. Kan jag bestrida fakturan och endast gå med på att betala 1200 kr + moms? Jag fick en scannad kopia av besiktningsprotokollet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du bestrida fakturan?
Ja, det kan du göra med hänvisning att det inte är den överenskomna summan. I ditt bestridande kan du även förklara att du är villig att betala den överenskomna summan för att se om de accepterar det eller ej.

Vad ska du göra?
Det du kan göra är att betala den del av fakturan du tycker är korrekt för att bestrida den överskjutande delen.

Vad händer om du bestrider fakturan?
Det som kan hända är att företaget går med på ditt förslag eller att de motsätter sig ditt förslag. Om de motsätter sig förslaget kan de skicka fler fakturor, som du i din tur får fortsätta bestrida. De kan även sälja vidare fordran till ett inkassobolag eller gå vidare till kronofogden. Om de går vidare till kronofogden kan du även då bestrida och från den dagen du bestrider kronofogdens krav har företaget fyra veckor på sig att väcka talan i tingsrätt för att målet inte ska avskrivas, 34 & 37 §§ lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Alicia AbreuRådgivare