Kan jag betala min skuld direkt till tredje man som min borgenär är skyldig pengar?

Om jag ska betala 100 000 kr till en person och den personen i sin tur är skyldig en annan person. Kan jag då betala direkt till den andra fordringsägaren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om den du är skyldig pengarna har godkänt det eller om ni har en överenskommelse eller ett avtal som medger dig att göra det så kan du betala pengarna till någon annan. Om det inte finns något avtal/överenskommelse och personen inte godkänner att du betalar pengarna till någon annan, måste du betala pengarna direkt till den du är skyldig pengarna.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare