Kan jag bli arvlös?

Har en fråga ang gåva när ena föräldern avlidit. I februari avled min pappa och i april fick min bror mina föräldras gemensamma hus som gåva av min mamma. Min fråga nu är detta helt lagligt då min mamma fortfarande bor kvar i huset och det gör mig arvlös. Finns det något jag kan göra för att få ut min del av arvet? Jag misstänker inte att det gått rätt till då min bror var hos läkaren med henne för att få henne omyndigförklarad efter gåvan av huset. Bostaden är värderad till ca: 1 100 000kr. Tacksam för svar hur jag kan gå vidare i denna fråga. Har ej kontakt med varken min mamma eller min bror av olika anledningar. Så jag kan ej få besked om vad som händer. Det jag får reda på är via sociala medier och nära vänner. Senast i raden så blev hon lurad på min pappas bil som hon enligt egen utsago ej ville göra sig av med. Mvh arvlös arvinge

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att detta är en väldigt jobbig situation och jag ska givetvis hjälpa dig med att utreda situationens rättsliga aspekter.

Det framgår inte av frågan om dina föräldrar var gifta, vilket kan påverka vissa detaljer i svaret. Därför kommer att svara dig mer generellt och ge dig en inblick i rättsläget.

Vidare framgår det inte huruvida gåvan till din bror är rättsligt bindande (eftersom din mamma bor kvar), men antar att din bror faktisk har fått huset, för annars är det problemet ju redan löst. Detta regleras i gåvolagen.

Slutligen skriver du inget kring huruvida din pappa, eller din mamma har skrivit testamente. Jag nämner detta, eftersom ett testamente kan påverka situationen. Dock kan du inte bli fullkomligt arvlös, oavsett om det finns ett testamente.

De arvsrättsliga aspekterna av frågan regleras i ärvdabalken (ÄB).

Vad är problemet

Jag tolkar frågan som att du vill veta vad du kan göra för att undvika att bli arvlös.

Kan du få ut ditt arv nu

Svaret på denna fråga beror på om dina föräldrar var gifta. Om de var gifta och du inte är särkullsbarn ärver din mamma i första hand efter din pappa och sen ärver du dels efter din mamma, dels efter din pappa, när din mamma har avlidit (3 kap., 1 & 2 §, ÄB). Eftersom din pappa avled i februari antar jag att du inte är särkullsbarn, för då hade du kunnat få ditt arv direkt.

Huset kan anses vara ett förskott på din brors arv

Om din mamma ger din bror en stor gåva anses detta vara ett förskott på ärv, om inget annat framgår vid gåvotillfället (6 kap., 1 §, ÄB). Det innebär att förskottet värde ska avräknas på din brors arvslott när din mamma har avlidit och ni ska fördela arvet (6 kap., 3 §, ÄB).

Du kan inte bli fullkomligt arvlös

Du har rätt till din laglott ifall det finns ett testamente från din mamma som inte är till förmån för dig. Din laglott är hälften av din arvslott. Om du endast har en bror, är din arvslott hälften av kvarlåtenskapen, och din laglott blir då en fjärdedel (7 kap., 1 §, ÄB). Du måste begära jämkning för att få din laglott (7 kap., 3 §, ÄB). Men tänk på att detta först är aktuellt när ni ska fördela arvet efter din mamma har avlidit (jag antar att din pappa inte skrev testamente). Det är inte säkert att just dessa lagrum blir aktuella för dig men det är bra att veta om.

Din bror kan bli återbäringsskyldig, om din laglott kränks, genom s.k förstärkt laglottsskydd. Det finns nämligen en återbäringsskyldighet om arvlåtaren under livstiden har givit bort egendom som är att likställa med testamente. Detta kan vara aktuellt med tanke på att din mamma bor kvar i fastigheten och har den huvudsakliga nyttjanderätt till fastigheten. Du måste i så fal göra återbäringsskyldighet gällande. Talan ska väckas ett år från bouppteckning när ni ska fördela boet efter din mammas död (7 kap., 4 §, ÄB).

Slutligen förstår jag att du är orolig kring om din mamma blir lurad, som med bilen, samt om hon blir omyndigförklarad. Utifrån informationen i frågan kan jag inte utreda om din mamma bör omyndigförklaras men jag hoppas att detta löser sig. Annars är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga!

Det finns en några punkter som inte kan besvaras definitivt utifrån informationen i din fråga. Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare