Kan jag bli åtalad innan jag yttrat mig över förundersökningen?

Hej

Jag är misstänkt för ekonomisk brott, idag ringde förundersökningsledaren och sagt att uträdning är klar hos dem och åklagare och jag och min advokat ska få nu del av det på påsten, jag fick 3 veckor att yttra mig om uträdningen.

Min fråga är: Kan jag bli åtalad innan jag yttrar mig?

Mvh Josef

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om du kan bli åtalad för ett brott innan den tid som du har fått på dig att yttra dig över utredningen har löpt ut.

Eftersom förundersökningsledaren har gett dig och din advokat tre veckor för att gå igenom förundersökningen och yttra er över den, har ni rätt att ta hela denna tid i anspråk för att gå igenom materialet och sammanställa ett yttrande. Åklagaren får inte lov att väcka åtal innan de tre veckorna löp ut, 23 kap. 18 a § rättegångsbalken. Skulle du och din advokat dock välja att inte alls yttra er över utredningen inom den utsatta tiden, kan åklagaren ändå väcka åtal därefter.

Det kan dock vara bra för dig och din advokat att tillsammans gå igenom förundersökningsmaterialet för att se om ni tycker att någon ytterligare utredning bör göras, exempelvis om ni vill att något vittne ska höras eller liknande.

Jag rekommenderar dig att rådgöra vidare med din advokat angående hur ni ska göra med yttrandet och eventuella kompletteringar av utredningen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Alice BaumRådgivare