FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/04/2021

Kan jag bli av med körkortet med 0,09 thc i blodet vid bilkörning?

Blev stoppad i bil och medtagen till sjukhus för blodprov. Hade 0.09 thc i blodet, kan jag bli av med körkortet för det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När narkotika kan spåras till blodet i samband med körning gör man sig skyldig till drograttfylleri

Förekomsten i sig av narkotika i blodet när man kör en bil är straffbar utan att det behöver göras någon bedömning av halten eller av om körförmågan påverkats till följd av intaget. I och med att det kunde spåras en mängd THC i ditt blod innebär detta att du har gjort dig skyldig till drograttfylleri enligt 4 § 2 st. trafikstrafflagen.

För att vidare kunna dömas för drograttfylleri krävs förutom att man uppfyller vissa villkor (rekvisit) i bestämmelsen, att man haft uppsåt till samtliga rekvisit. För det första krävs det alltså att du har haft uppsåt till att du kör bilen, vilket du kan sägas ha då du vet att du har kört bilen. För det andra krävs att du har uppsåt till att du intagit narkotika. Då det inte framgår något annat, förutsätter jag att du varit medveten om att du intagit narkotika eller i vart fall insett risken att du har intagit narkotika. I ditt fall verkar du alltså haft uppsåt, varför du kan dömas för drograttfylleri.

Drograttfylleri utgör en återkallelsepunkt för körkortet

Enligt 5 kap. 3 § 1b p. körkortslagen ska ett körkort återkallas om körkortsinnehavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri. Detta inkluderar också drograttfylleri, vilket gör att du riskerar att bli av med körkortet.

När körkortet återkallas, beslutar Transportstyrelsen om en spärrtid under vilken tid körkortet ska vara återkallat (5 kap. 6 § körkortslagen). Om man är misstänkt eller har gjort sig skyldig till rattfylleri brukar spärrtiden vara lägst 1 år. Därutöver finns det vissa omständigheter som kan påverka spärrtidens längd, bland annat behovet av körkortet och tidigare körkortsingripande.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare