FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/01/2021

Kan jag bli av med körkortet om jag kört 154.3 km/h på en 110 väg?

Polis säger att jag körde 154,3 på en 110 väg och att dom har gjort genomsnittshastighet på mig och och försöker räkna ut allt men då får

Jag att jag körde 250km ? Märkligt har en Skoda som inte kör

Mer än 140km men kan någon hjälpa mig räkna ut det ..

Polisen som säger att dom har en

Uppmätthastighet 154,3

Tid 23,7

Rapporrtid 14-15

Distans 1016

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att du undrar hur polisen räknat ut i vilken hastighet fordonet framfördes vid den angiva tidpunkten. Jag kommer också redogöra för vilka påföljder som kan aktualiseras. Av din fråga framgår att den uppmätta hastigheten var 154.3 km/h, tiden 23,7 sekunder, och distansen 1060 meter. Regler om körkortsingripanden finns i 5 kap. körkortslagen.

Hur har polisen räknat ut i vilken hastighet fordonet framfördes?

Sambandet mellan hastighet, sträcka och tid kan uttryckas på följande vis:

Hastighet = sträcka / tid

Hastigheten är således lika med sträckan delat med den tid det tar att färdas sträckan.

I ditt fall ser uträkningen ut på följande vis:

1016 meter / 23.7 sekunder = 42.87 meter per sekund.

42.87 m/s är lika med 154.33 km/h.

Kan jag bli av med körkortet om jag kört 154.3 km/h på en 110 väg?

Ett körkort ska återkallas om körkortshavaren vid framförande av motordrivet fordon överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa (5 kap. 3 § fjärde punkten körkortslagen). Vid vägar med en hastighetsbegränsning över 40 km/h går gränsen för vad som kan anses vara ringa vid en hastighetsöverträdelse på 30 km/h.

Av frågan framgår att du kört 154.3 km/h på en 110 väg, vilket resulterar i att ditt körkort kan komma att återkallas.

Vid körkortsåterkallelse ska Transportstyrelsen besluta om en spärrtid, det vill säga en tid inom vilket nytt körkort inte får utfärdas. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år. (5 kap. 6 § första stycket körkortslagen).

Hoppas detta var svar på frågan, annars får du gärna återkomma till oss!

Med vänliga hälsningar

Oscar FriedrichRådgivare