FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/09/2021

Kan jag bli av med körkortet om någon annan kör för fort med min bil?

Vad händer om jag har lånat ut bilen till någon som kör för fort förbi en fartkamera. Kan jag bli av med körkortet då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du bli av med körkortet om någon annan har kört för fort med din bil?

Vid fortkörning gäller ett föraransvar och inte ett ägaransvar. Detta innebär alltså att du inte kan dömas till böter för fortkörningen utan det är bara den som faktiskt körde bilen som kan bli ansvarig. I och med detta kan du inte heller få ditt körkort indraget (se 5 kap. 3 § körkortslagen om när ett körkort kan återkallas.)

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare