Kan jag bli av med min betalningsanmärkning fortare än efter tre år?

Hej Lawline! Jag har precis blivit skuldfri från kronofogden och jag undrar om det finns något sätt att bli av med min anmärkningar fortare än 3år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går dessvärre inte att bli av med betalningsanmärkningar (eller så kallade "prickar") snabbare än efter tre år från det att skulden blivit betald. Det är en lagstadgad tidsangivelse och det finns inga sätt att bli av med anmärkningarna snabbare.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare