Kan jag bli inlasad som behovsanställd på timme?

Om jag jobbar extra som timanställd.

Kan jag då efter 3-5 år, räkna ihop alla timmar och kräva att jag blir fast anställd. (In LAS:ad).

Om jag är vikarie och arbetat 24 månader under 5 år så sker ju det.

Men vad gäller som behovsanställd på timme.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vad som gäller vid beräkning av så kallade "LAS-dagar" för timanställning, det vill säga antal dagar från när en visstidsanställning övergår till en tillsvidare.

Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar vad som gäller vid inlasning. Jag kommer därför utgå från att du är en arbetstagare som omfattas av LAS, men notera att vissa personer kan vara undantagna lagen så som en vd eller arbetsgivares familjemedlemmar (se 1 § LAS).

Notera även att ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan innehålla bestämmelser som avviker från lagen och därmed vad jag anger nedan (se 2 § LAS).

Anställningsform och beräkning av LAS-dagar

Enligt LAS finns två huvudsakliga anställningsformer – tillsvidareanställning och visstidsanställning. Även provanställning förekommer. En timanställning är inte någon anställningsform i sig men brukar grunda sig på en allmän visstidsanställning, varav reglerna om så kallad "inlasning" blir aktuella (4 §, 5 § och 5a § LAS).

Inlasning innebär att en allmän visstidsanställning eller vikariat övergår till en tillsvidareanställning (även kallad fast anställning) när en arbetstagare har varit anställd hos en arbetsgivare i mer än två år under en femårsperiod alternativt under en period med varierande anställningsformer (5a § LAS).

När man ska beräkna de två åren är det 731 "LAS-dagar" som gäller. Beräkningen sker utefter hur många dagar man jobbat, inte antal timmar (se AD 2019 nr 56).

Om din anställning kännetecknas av att du arbetar vid behov och att du har möjlighet att tacka nej till arbete, så betraktas förmodligen varje nytt arbetspass som en "ny" anställning för dig. Det vill säga för att räkna ut antalet LAS-dagar räknar man varje separat arbetstillfälle, medan man vid andra typer av anställningar även hade räknat dagarna däremellan.

Sammanfattning

Som behovsanställd på timmar kan du bli inlasad när du kommit upp i 731 LAS-dagar. Mest troligen har du en anställning som gör att enbart de dagar du jobbar räknas, inte dagarna däremellan som vore fallet om du hade till exempelvis haft ett vikariat. Notera även att det är dagar du jobbat som räknas och inte antal timmar. Om du inom fem år har jobbat 731 dagar eller mer, blir du alltså automatiskt fastanställd.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare