Kan jag bli skyldig att betala fast jag inte har skrivit på kontraktet?

Hej, jag ansökte tidigare till en studentbostad av ett bostadsfastighetsbolag och då gjorde jag intresse anmälan på några lägenheter, efter ett tag fick jag ett mail då jag skulle välja om jag fortfarande vill ha bostaden och då kunde man välja ja eller nej på deras hemsida. Jag valde ja på hemsidan, men efter det tänkte jag att jag bör läsa på om företaget innan jag skriver på kontrakt. Då insåg jag att det inte var för mig, några dagar senare ringde dom mig och frågade om jag ville ha en lägenhet, jag tackade då nej. Nu har jag fått ändå fått ett mail av dom där dom vill att jag ska e-signera. Kan jag bli skyldig att betala fast jag inte har skrivit på kontraktet?

Jag mailade direkt och sa att jag redan har sagt nej och inte vill ha lägenheten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om hyra finns i 12 kap. jordabalken (JB).

Av din fråga så tolkar jag det som att det fråga om en hyresvärd, som är ett företag, vilken hyr ut studentbostäder. Det tillvägagångssätt som du beskriver är gängse för hyresvärdar. Efter en intresseanmälan så blir man kontaktad för att bekräfta om man vill ha lägenheten eller ej. Ett hyresavtal kan ingås muntligen, men ofta använder sig hyresvärdar av skriftliga hyresavtal. Se liknande Lawline-fråga här. Oftast så brukar hyresvärdar betrakta att avtal har ingåtts först när avtal har signerats.

Att du valde ja på deras hemsida bör endast betraktas som en intresseanmälan gällande bostaden. Det efterföljande telefonsamtalet mellan dig och hyresvärden medförde att du tackade nej till bostaden. Att du sedan har fått ett mejl där de vill att du ska e-signera medför inte att du har blivit bunden ingå ett hyresavtal. Av vad du beskriver i din fråga så har du agerat korrekt, genom att mejla dem för att bekräfta att du tackade nej till lägenheten. Du kan alltså inte bli skyldig att betala då inget hyresavtal har ingåtts, vare sig muntligen (via telefon) eller skriftligen (eftersom du inte e-signerat).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare