FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/12/2020

Kan jag bli tvungen att stå för hyreskostnad om jag inte har slutit ett hyresavtal angående en häst som jag använder?

Hej!

När jag var yngre köpte mina föräldrar en häst som jag skulle rida. Mina föräldrar står som ägare på den. Jag står alltså inte som ägare och har inte betalat någon summa till dom. Vi har inga kontrakt sinsemellan. Nu är jag äldre och hästen är numera till salu och står då inhyrd i ett stall för en summa i månaden. Jag och mina föräldrar är inte ense längre men dom försöker kräva att jag ska betala för hästens kostnader i månaden trots att jag alltså inte står som ägare och inte är "ansvarig". När hästen sedan är såld kommer mina föräldrar att få hela vinsten och jag kommer inte att få en krona. Är det korrekt av mina föräldrar att kräva mig på pengar? Har dom en giltig fordran på mig om jag inte betalar till dom? Kan jag på något sätt bli juridiskt ansvarig?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hästar räknas som lös egendom. I det här fallet står dina föräldrar som ensamma ägare till hästen. Det innebär i förlängningen att de kan avtala med dig hur och i vilken mån du får nyttja hästen, såvida de inte juridiskt sätt har gett dig hästen som en gåva, vilket jag inte kan avgöra av informationen i texten.

Hästen står i ett stall för en viss summa i månaden, och dina föräldrar kräver att du ska betala en del av den summan. Det är dina föräldrar som rent juridiskt står som ägare till hästen. Är det dina föräldrar som har slutit avtal med hyresvärden om platsen i stallet är det deras skyldighet att betala hyran. Du har ingen juridisk skyldighet att stå för stallplatsens kostnad.

Hyran betalas av dina föräldrar ensamma, om de ensamma har slutit ett hyresavtal med stallägaren. De kan inte juridiskt tvinga dig att betala en del av summan, såvida du inte godkänner det.

Med vänliga hälsningar.

Martin CarlehedenRådgivare