Kan jag byta efternamn?

Hej, jag vill byta efternamn. Mitt efternamn i nuläget är jag ej särskilt stolt över då jag har haft dålig relation med min pappa genom åren och ej vill bära vidare på hans namn.

Jag undrar därför om jag kan byta till ett efternamn från utlandet. Det är en av de vanligaste efternamnen i Italien och jag undrar om jag kan byta till det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns flera olika sätt att ändra sitt efternamn på, men man måste ansöka om namnbyte samt få det beviljat av Skatteverket.

Vilka efternamn får man byta till?

Du kan byta till en förälders efternamn, ett tidigare efternamn, ett äldre släktnamn, en make eller makas efternamn, eller till ett nybildat efternamn (9, 12, 13, 18 och 19 § lag om personnamn). Du kan också byta till ett efternamn du inte har någon anknytning till förutsatt att fler än 2000 personer bär namnet (16 § lag om personnamn).

Eftersom jag inte vet vilket efternamn du funderar på att byta till och förutsättningarna för det kan jag inte svara på om ett namnbyte kommer att beviljas eller ej. Om namnet sedan tidigare finns i släkten eller om dina föräldrar eller din make/maka bär namnet bör du få ändra till det namnet. Om du inte har någon anknytning till efternamnet måste fler än 2000 personer redan bära namnet för att du ska få byta till det. Skatteverket är skyldiga att tillhandahålla en lista med samtliga efternamn som bärs av fler än 2000 personer, och den kan du hitta här.

Jag råder dig att besöka Skatteverkets hemsida där de beskriver förutsättningarna för att få byta sitt efternamn och där du även kan hitta olika ansökningsblanketter. På sidan finns även kontaktuppgifter som du kan använda för specifika frågor om ditt efternamnsbyte.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare