FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/06/2021

Kan jag byta förskola utan den andra vårdnadshavarens tillåtelse?

Hej! Jag har en son på snart tre år. Jag (mamman) och pappan har gemensam vårdnad.

Pappan är dock tillsammans med sonens dagisfröken.

Jag tycker att pappan inte kan fatta beslut när det gäller sonen.

Sonen kom hem med blöta kläder från dagiset och jag sa till fröknarna att kläderna ska bytas så han inte blir sjuk.

Pappan tycker då att jag är elak mot hans tjej plus dom andra fröknarna.

Jag tänker på sonens bästa, personligen tycker jag att han inte kan skilja privatliv och pojkens dagis.

Kan jag ansöka om att byta dagis utan hans tillåtelse alternativt att hon får byta avdelning vilket hon tydligen redan testat göra men det gick tydligen inte?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller

När man har gemensam vårdnad ska beslut som rör barnet tas av föräldrarna gemensamt (6 kap 13 § föräldrabalken - FB). I praktiken innebär det att båda föräldrarna måste vara överens om dessa frågor. Undantaget är den dagliga omsorgen och mindre beslut såsom vad barnet ska ha för kläder, äta eller liknande. Att byta förskola är dock ett större beslut som kräver båda föräldrarnas samtycke.

Vad du kan göra

I första hand kan du prata med ditt barns pappa och försöka nå en överenskommelse. Kanske kan även pappan se fördelar med att låta barnet byta avdelning eller förskola och ni kan på så sätt inleda processen tillsammans.

Annars finns det samarbetssamtal som familjerätten i er kommun erbjuder. Dessa samtal erbjuds föräldrar som har svårt att komma överens i frågor om vårdnad, boende och umgänge (6 kap 18 § FB). Samarbetssamtalet utgår alltid ifrån vad som är bäst för barnet och man vill försöka få föräldrarna att komma överens.

Sammanfattningsvis

Ni båda behöver vara överens gällande ett byte av förskolan eftersom ni har gemensam vårdnad. Ni kan ta hjälp av familjerätten ifall ni har svårt att lösa problemet på egen hand.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare