FrågaSKATTERÄTTAvdrag23/04/2018

Kan jag få avdrag då jag använder privat mobil och dator i tjänsten?

Hej!

Använder privat mobiltelefon och dator i tjänsten, något uppdragsgivaren ej tillhandahåller. Arbetar dessutom i hemmet med egen bekostad bredbandsuppkoppling, något som krävs för att kunna utföra uppgiften. Finns det möjjligheter att få ersättning för detta av uppdragsgivaren eller kan man begära skatteavdrag för detta.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det kommer troligtvis att bli svårt för dig att få skatteavdrag pga kostnaderna du får genom att använda din privata mobil och dator samt internetuppkoppling i tjänsten, detta eftersom det idag anses så pass vanligt att man har dessa tillgångar själv att det troligtvis skulle klassificeras som en privat levnadskostnad som inte är avdragsgill, inkomstskattelagen 9:2. Får du extra kostnader pga att du behöver mobil, dator samt internetuppkoppling i tjänsten har du rätt till avdrag för detta om beloppet överstiger 5 000kr, men vanligtvis har man tex ett abonnemang på mobilen vilket gör att du får ringa hur många samtal du vill varje månad. Detta gör att dina kostnader inte ökar trots att du använder mobilen i tjänsten. Samma sak gäller för datorn och internetuppkopplingen, detta hade du troligtvis haft även om du inte behövt det i jobbet och därför räknas det som privata levnadskostnader. Är det däremot så att du får kostnader du inte skulle haft om du inte använt mobil/dator i tjänsten kan de bli avdragsgilla, tex om du behöver ringa många samtal utomlands som inte ingår i ditt abonnemang. Problemet med detta är dock att du för att kunna få avdrag för denna kostnad måste komma upp till ett belopp om minst 5 000kr, inkomstskattelagen 12:2 9st.

Det du kan göra är att förhandla med uppdragsgivaren och försöka få ersättning denna väg. Skulle uppdragsgivaren inte gå med på det blir det tyvärr svårt för dig att få ersättning/göra skatteavdrag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare