Kan jag få avgiftsnedsättning på grund av renovering i bostadsrätt?

Hej!

Jag har köpt en bostadsrätt, men måste avvakta några månader med att flytta in då det är fukt under lägenheten. Detta innebär att föreningen river och avfuktar lägenheten vilket gör att jag inte kan nyttja bostaden. Föreningen vill dock ändå att jag ska betala avgift för lägenheten trots att jag inte kan nyttja den p.g.a. deras arbete. Borde jag inte få slippa betala avgiften under tiden de utför arbete och jag inte kan bo i den?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder till Lawline!

Det korta svaret på din fråga är nej, du har som huvudregel inte rätt till nedsättning. Nedan följer en kortare förklaring.

Jag kommer besvara din fråga utifrån bostadsrättslagen (BrL). Det finns inget lagstöd för att en bostadsrättsinnehavare ska få sänkt avgift på grund av en nödvändig reparation. Sådan nedsättning finns enbart reglerat i de situationer då det är föreningen som har orsakat skadan eller om föreningen inte sköter sin reperationsplikt (7 kap 4§ BrL). Jag utgår från att det i detta fallet inte är föreningen som orsakat skadan. Det blir därför svårt att finna rättsligt stöd för att kräva nedsättning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare