Kan jag få ersättning för nervskada efter operation?

Jag har opererat bort en tumör i hjärnan, fick en nervskada i trigeminusnerven har ständigt smärtor. Kan man få ersättning för det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag gäller?

Utifrån din fråga förstår jag det som att du undrar om du kan få ekonomisk ersättning för den skada du orsakats efter operationen. Den nervskada som du drabbats av räknas som en patientskada. Regler kring bland annat ersättning för patientskador finns i patientskadelagen.

Vad krävs för att ha rätt till patientskadeersättning?

Du kan ha rätt till patientskadeersättning om din skada har uppkommit vid operation, i samband med hälso- och sjukvård i Sverige (3 § patientskadelagen). Det krävs inte att du kan bevisa att läkaren har gjort något fel för att ha rätt till ersättning. Istället måste du visa att skadan är en skada som ger rätt till ersättning enligt patientskadelagen. Patientskadeersättning lämnas för personskada på patient om det föreligger övervägande sannolikhet för att skadan är orsakad av till exempel en viss behandling om skadan hade kunnat undvikas om en annan typ av behandling hade valts, eller om fel medicin eller sjukvårdsutrustning används vid behandlingen eller hanterats felaktigt. Även personskada som orsakats vid rena olycksfall i samband med vård eller behandling kan ge rätt till ersättning. Ytterligare grunder för rätt till ersättning går att finna i 6 § patientskadelagen.

Vad finns det för undantag gällande rätten till patientskadeersättning?

Det finns vissa undantag som medför att du kanske inte har rätt till patientskadeersättning (7 § patientskadelagen). Ersättning lämnas till exempel inte om skadan är en följd av ett nödvändigt förfarande för behandling av en sjukdom eller skada som utan behandling är direkt livshotande eller leder till svår invaliditet. Alltså om behovet för vård var akut och operationen gjordes utan att vårdgivaren hade chans att vidta normala förberedelser eller att vårdgivaren medvetet var tvungen att ta stora risker i syfte att förebygga en allvarlig utveckling av patientens sjuktillstånd.

Patientförsäkring

Det finns en skyldighet för varje vårdgivare att ha en patientförsäkring som täcker ersättning för skador som omfattas av patientskadelagen (12 § patientskadelagen). Försäkringsgivaren är alltså den som ska utge patientskadeersättning till dig som skadelidande om förutsättningarna för ersättning uppfylls (13 § patientskadelagen). Om det skulle saknas en patientförsäkring svarar de försäkringsgivare som ingår i patientförsäkringsföreningen solidariskt för den patientskadeersättning som skulle ha lämnats om den hade funnits (14-15 § patientskadelagen).

Sammanfattning

Du kan ha rätt till ersättning för din nervskada då den uppkommit som en följd av din operation. Jag kan utifrån din fråga inte ge dig en tydlig bedömning då jag inte vet något om omständigheterna i ditt fall. På så vis råder jag dig att vända dig till din vårdgivares försäkringsbolag för att göra en skadeanmälan. Om det skulle vara så att din vårdgivare trots sin skyldighet saknar patientförsäkring kan du anmäla din skada till patientförsäkringsföreningen.

Skulle du behöva vidare hjälp med ditt ärende råder jag dig att kontakta vår juristbyrå för tidsbokning eller att ringa vår telefonrådgivning. Lycka till!

Kontaktuppgifter till vår telefonrådgivning:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare