Kan jag få ersättning om jag blir påkörd av en bil när jag cyklar?

Hej

Föra veckan jag har blivit påkörd av en bil på cykelbanan.

Jag har skadat knä och fot.

Har gjort polisanmälan också.

Behöver jag att stämma eller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om trafikförsäkring finns i trafikskadelagen (TSL).

Vad ersätts genom trafikförsäkringen?

Alla trafikpliktiga motordrivna fordon ska ha en trafikförsäkring (2 § första stycket TSL). Trafikförsäkringen ersätter person- eller sakskador som uppkommer i följd av trafik (8 § första stycket TSL). Ersättning lämnas genom trafikskadeersättning från fordonets trafikförsäkring (11 § första stycket TSL).

En personskada är en kroppslig skada som exempelvis en bruten arm. En sakskada är en skada som drabbar ett fysiskt föremål som inte är en människa, exempelvis en skada på en cykel.

Hur går man till väga för att få ersättning från bilens trafikförsäkring?

Om du inte blivit kontaktad av förarens försäkringsbolag bör du kontakta ditt eget försäkringsbolag för att få hjälp med ersättning från motparten. Du behöver inte vända dig till bilisten själv, utan kontakten sker försäkringsbolagen sinsemellan.

Om föraren är okänd eller om fordonet är oförsäkrat kan du vända dig till Trafikförsäkringsföreningen för att få hjälp med ersättning.

Sammanfattning

Du kan få ersättning både för dina personskador och sakskador ur bilens trafikförsäkring, eftersom det föreligger strikt ansvar för bilister (11 § första stycket TSL). Börja med att anmäla olyckan till ditt försäkringsbolag. Ditt försäkringsbolag kommer därefter kontanta bilistens försäkringsbolag, och du kan få ersättning för dina skador. Du behöver inte stämma motparten.

Hoppas detta var svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss.

Med vänliga hälsningar

Oscar FriedrichRådgivare