kan jag få kompensation för försenad leverans?

Hejsan!

I Januari månad beställde jag ett spabad.

Säljaren berättade att det var lång väntetid och leveransen kommer mitten av Juni.

Sedan fick vi ett bekräftelsemail på köpet och där skrev dom leverans 15 Juli.

Sluten på juni kom beskedet att den blir försenad till 20 augusti.

Slutet på Juli kom ännu ett besked

"min gissning är att spabadet kommer att levereras till dig någon gång i mitten av september. Detta är inget jag fått bekräftat, utan en uppskattning från min sida."

Jag undrar om man har rätt till någon kompensation för dessa förseningarna eftersom varan kostade ändå 100.000 kr

Vi tog semester samma vecka för att fixa altanen osv pga detta helt i onödan och kunde inte häva min semester då beskedet kom 3 veckor innan semestern skulle börja

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline!

När en vara avlämnas för sent, utan att det är köparens fel, är det dröjsmål (9 § konsumentköplagen). Du har rätt att kräva att köpet fullgörs av säljaren, samt att häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig (12 och 13 § konsumentköplagen). Du har dessutom rätt att kräva skadestånd för de förluster och den inkomstförlust du har drabbats av på grund av dröjsmålet (14 och 32 § konsumentköplagen).

Om du vill kräva skadestånd måste du dessutom meddela säljaren att du tänker kräva det (15 § konsumentköplagen).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare