kan jag få permanent uppehållstillstånd efter att tillfälligt uppehållstillstånd gått ut?

jag har tillfärligt uppehållstillstånd som gällar tre år jag undrar om att kan man får permenent efter tiden går ut?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har alltså beviljats ett tillfälligt uppehållstillstånd som flykting på tre år. Tidigare skulle flyktingar som huvudregel få permanent uppehållstillstånd enligt UtlL Utlänningslagen (UtlL) 5 kap. 1 § stycke 3.
Enligt UtlL 5 kap. 1 § stycke 4 gäller Begränsningslagen 5 § i stället och där föreskrivs att uppehållstillståndet ska var tidsbegränsat, för flyktingar i tre år.

När tiden för det tillfälliga uppehållstillståndet går ut kan du beviljas ett nytt tillfälligt uppehållstillstånd för tre år. Observera dock att när du ansöker om förlängning måste du göra det innan ditt uppehållstillstånd löper ut – men inte tidigare än tre månader innan det går ut. Det blir alltså inte automatiskt ett permanent uppehållstillstånd efter att tiden på tre år löper ut.

Ett permanent uppehållstillstånd kan beviljas till dig om du uppfyller villkoren om egen försörjning som anställd eller egenföretagare. På migrationsverkets hemsida (här) kan du se vad som krävs för att uppfylla kraven för permanent uppehållstillstånd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare