FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/04/2021

Kan jag få tillbaka ett lån även om det inte finns något avtal?

Hej!

I januari "lånade" jag 5000:- till min dåvarande sambo. Med mina pengar och en del av sina egna investerade han i några aktier. Idag är aktierna värda omkring 17 tusen och finns kvar i ett av hans aktie-konton (okänt). Vi har bott ihop från ungefär mitten av 2018 men folkbokförde mig inte hos honom förrän 2020. Vi separerade bara för någon månad sen och han verkar inte vilja betala tillbaka. Är det juridiskt sett omöjligt för mig att få tillbaka pengarna med tanke på att aktierna är kopplade till hans konto och lånet togs via Swish utan noteringar.

Med vänliga hälsningar fattig student

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Chansen att du kan få tillbaka dina pengar, om din dåvarande sambo inte vill lösa detta mellan er, är tyvärr små. Det kan vara svårt för dig att bevisa att det faktiskt var ett lån och inte en gåva eller något annat liknande, därav finns det knappast några juridiska möjligheter att driva in skulden.

Ditt fall

Bevisbördan för att det faktiskt finns en skuld som din dåvarande sambo har till dig ligger på den som påstår att det finns en skuld (du i det här fallet). Om ni har ingått ett muntligt avtal mellan er är lika giltigt som ett skriftligt avtal, 1 § Avtalslagen. Om ni båda då kommit överens om att det var ett lån på 5000 kr är detta då ett giltigt avtal. Det problematiska är dock att det uppkommer bevissvårigheter om den ena parten senare inte vill erkänna att ni kom överens om ett avtal muntligt. Som jag skrev ovan så är det du som är skyldig att bevisa att ni ingått ett avtal och om det ingicks muntligt så står ord mot ord, vilket med all trolighet inte är tillräckligt för att bevisa att det ingåtts ett avtal inför en domstol.

Skuldebrev

I framtiden om du kommer ingå liknande avtal kan jag rekommendera dig att upprätta ett skuldebrev. Ett skuldebrev är ett giltigt avtal som båda parter skriver på och är ett enkelt sätt för dig att, med lagen i ryggen, kräva tillbaka skulden vid ett senare tillfälle. Skuldebrev regleras i Skuldebrevslagen, och lawline kan hjälpa dig att upprätta ett juridiskt korrekt skuldebrev.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare