Kan jag få tillbaka handpenning pga ånger?

Hej! Jag skulle köpa en bil av en på blocket, men jag ångrade mig och valde att inte köpa bilen. Men innan jag ringde och ångrade mig så bad personen som sålde bilen att jag skulle swisha han pengar som en försäkring att han skulle hålla bilen på mig. Bilen kostade 12500 och jag swishade 500kr. Nu har jag bett att få tillbaka pengarna eftersom det inte blev något bilköp. Nu vägrar personen att betala tillbaka. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter som att du som köpare har erlagt en handpenning för att säljaren ska hålla bilen till dig. Det innebär att säljaren får behålla handpenningen, trots att du inte längre är intresserad av att köpa bilen, se NJA 1974 s 526 punkterna 17-20. Handpenning fungerar som en säkerhet för att köpet ska genomföras.

Om du (köparen) i samband med erläggningen av handpenningen anger krav och säljaren där och då accepterar det, men senare inte kan fullfölja vad denne lovat, är säljaren skyldig att betala tillbaka handpenningen enligt 36 § Avtalslagen. Exempelvis om du bett säljaren att inkludera bildäck i köpet och säljaren gått med på det, men sedan i efterhand inte kan fullgöra detta och du därmed ångrar köpet- behöver säljaren betala tillbaka handpenningen.

Det låter inte som att ni varit överens om något särskilt gällande handpenningen och i ett sådant läge får alltså säljaren behålla handpenningen.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare