Kan jag få två parkeringsböter på samma dag?

Hej! Det är så att jag parkerade på en gata i stockholms stad och fick en bot för att man tydligen inte fick parkera där på fredagar. Jag flyttade på bilen och parkerade på en annan gata och där fick man tydligen inte heller parkera på fredagar. Jag fick därför 2 böter. Det jag undrar är om det är möjligt att få 2 böter på samma dag när det inte har gått mer än 6 timmar mellan dem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 5 § 3 st lag (1976:206) om felparkeringsavgift anges att en ny felparkeringsavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Det anges vidare att minst sex timmar måste förflyta från det att den första boten utfärdas.

Regeln om att endast en bot per påbörjat kalenderdygn får utfärdas och att det måste förflyta minst sex timmar mellan dem gäller situationer där det rör sig om samma felparkeringstillfälle. I ditt fall har du parkerat på två olika gator och därmed rör det sig om olika parkeringstillfällen. Denna bestämmelse är därför inte tillämplig. Det är alltså möjligt att få två böter på samma dag när det inte har gått mer än sex timmar mellan tillfällena, om det rör sig om två olika parkeringstillfällen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare