Kan jag få ut uppgifter om förhör i min förundersökning?

Hej, jag blev dömt 2012 för narkotikabrott bland annat, men min fråga är under jag satt i häkte så tog polisen in vänner till mig under förhör, och jag undrar om det finns dokumentaion som jag kan ta del av och kolla vad som sas under förhören? och om det är att jag kan det så vart går jag någonstans för att få tag i det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du dömts för ett brott har det upprättats ett förundersökningsprotokoll vilket du bör ha tagit del av inför domstolens huvudförhandling. I förundersökningsprotokollet redogörs för det som framkommer under förundersökningen, bland annat förhör som hållits. Min rekommendation, för det fall att du inte har förundersökningsprotokollet kvar, är att du vänder dig till Polismyndigheten med begäran att få ta del av förundersökningsprotokollet. Protokollet är en allmän handling när åtal väckts.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare