Kan jag får ersättning av tillverkaren om deras vara orsakat tandskada?

Min brors tand gick mitt itu när han åt müsli tillverkat av företag X. Tandläkaren tog en bild av tanden och det visar att det är en frisk tand. Han är 68 och nybliven pensionär, jobbar extra ibland på sitt jobb som lärare.

Det kommer att bli en dyr historia...brygga...

Har han rätt att få ersättning från företag X, eller vad krävs?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan jag få ersättning av tillverkaren ifall deras vara orsakat tandskada?

Som utgångspunkt måste det undersökas ifall maten som din bror åt räknas som en säkerhetsbrist enligt produktansvarslagen (PAL).

För att kunna få ersättning krävs det att en produkt (musli) har orsakat personskada (skadad tand är personskada) på grund av en säkerhetsbrist (1§ PAL). Som säkerhetsbrist anses när en produkt inte är så säker som man kan förvänta sig med tanke på hur den ska användas (3 § PAL). Musli är ämnat åt att kunna ätas utan att man skadar sin tand, och skadar man tanden föreligger mest sannolikt en säkerhetsbrist.

Produktansvarslagen har ett strikt ansvar, vilket betyder att om säkerhetsbrist föreligger så ska ersättning utbetalas av den som tillverkat muslin (6 § PAL).

Ersättning för tandläkarkostnader bör därmed täckas av ersättningsansvaret (5 kap 1 § skadeståndslagen).

Sammanfattning

Din bror har rätt till ersättning för tandläkarkostnader enligt produktansvarslagen. Av frågan framgår inte vilken annan typ av ersättning han kräver utöver det, och för att kunna få en mer detaljerad redovisning av vilka möjligheter ni har till ersättning rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare