FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/01/2020

Kan jag flytta med mina barn utan den andre vårdnadshavarens samtycke?

Hej! Jag har gemensamt vårdnad av mina barn på 15 och 17 år. Mina barn har dock inte bott eller umgåtts med sin pappa på tre års tid. Det finns anledning till det. Jag har inte kommunikation med pappan alls kring barnen. Jag vill flytta till en annan stad i Sverige. Behöver jag hans godkännande ändå.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Frågor angående föräldrar, barn och deras inbördes förehavanden regleras i Föräldrabalken (FB).

När två föräldrar har gemensam vårdnad är huvudregeln att det alltid krävs samtycke av båda vårdnadshavarna innan beslut fattas (se 6 kap. 13 § första stycket FB). När det gäller vardagliga saker inom hushållet, såsom vad barnen ska äta eller ha för kläder, gäller inte kravet på samtycke. Detta då det hade varit mycket omständligt för boföräldern att inför varje litet beslut behöva inhämta den andra förälderns samtycke.

När det gäller beslut av ingripande betydelse för barnets framtid framgår det emellertid explicit av 6 kap. 13 § andra stycket FB att en förälder ensam aldrig får fatta dessa beslut ensamt. Ett snävt undantag finns: om barnets bästa uppenbarligen kräver det. Som exempel på beslut av ingripande betydelse nämns i lagens förarbeten just saker som barnens skolgång och bosättning.

Det finns ingen uttömmande definition på vad som anses vara det bästa för ett barn. I 6 kap. 2 a § andra stycket FB nämns dock att vid bedömningen av vad som ska anses vara barnets bästa ska det fästas särskild vikt vid:
- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa
- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna

Så länge ingen av dessa situationer är för handen i ditt fall tyder alltså det mesta på att du inte kan flytta till en annan stad i Sverige med barnen, utan att först inhämta pappans samtycke

Om du skulle vilja ha hjälp av någon av våra verksamma jurister i ärendet kan du boka det här.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare