Kan jag föra över aktier till ett aktiebolag?

Hej!

Jag tänkte starta ett aktiebolag.

Jag äger privat omkring 2 miljoner i fonder. Om jag säljer innehavet får jag skatta bort hela 30% av vinsten.

Jag undrar om jag istället kan sälja för 1 kr., eller på annat sätt överföra, till aktiebolaget hela mitt personliga fondinnehav från mitt aktiesparkonto för att täcka upp de 25,000:- som krävs, samt för att finansiera verksamheten?

Eller finns det någon bättre ide för att slippa skatten?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis kan sägas att du kan använda värdepapper för att täcka aktiekapitalet, om de avskiljs för att ingå i bolagets egendom (2 kap. 18 § ABL).

Vad gäller beskattningen så skjuts den upp ifall du överför aktier till ett aktiebolag du är delägare i (53 kap. 2 § inkomstskattelagen (IL)). Om du ger bort eller överlåter aktier till underpris anses den ha sålts till en ersättning som motsvarar omkostnadsbeloppet, vilket innebär att det inte finns någon kapitalvinst du beskattas för (53 kap. 3 § IL). Kapitalvinsten beskattas då först när aktiebolaget säljer aktierna.

Sammanfattningsvis behöver du inte betala kapitalskatt när du överlåter dina aktier till ditt aktiebolag.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare