Kan jag förlora mitt svenska medborgarskap vid flytt utomlands?

Hej,

Jag är svensk medborgare (har fått den efter ansökan i 2012, innan har jag varit i Sverige för 5 år, bodde och jobbade).

Sedan 2015 har jag bosatt mig och jobbar i Schweiz, jag är folkbokförd där.

Fråga:

- Ska jag förlorar min Svensk medborgareskap, om jag fortsätter att bo/jobbar där?

- finns tids begränsning för utomlands (i Schweiz) visstelse innan man förlorar sitt medborgarskap?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort och gott kan sägas att ett svenskt medborgarskap som fåtts efter ansökan inte kan förloras. Detta kan du läsa mer om på migrationsverkets hemsida. Detta stadgas också i Sveriges grundlag. Det finns alltså ingen tidsbegränsning och du kommer fortsätta vara medborgare i resten av ditt liv. Du kan alltid ansöka om att avsäga dig ditt medborgarskap frivilligt, även det kan du läsa om på migrationsverkets hemsida.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen med fler juridiska frågor i framtiden!

Med vänliga hälsningar

Lucas GardebrandRådgivare