Kan jag förlorar mitt svenska medborgarskap?

Hej

Kan man förlora svensk medborgarskapet om man har haft flykting status som Homosexuell och nu känner man som Biosexuell och vill gifta med en utomlands tjej från tredje land ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!
Som jag förstår det, hade du flyktningsstatus som homosexuell vilket också är anledningen till att du har svenskt medborgarskap. Nu identifierar du dig som bisexuell och vill gifta dig med en tjej som bor utomlands. Du undrar om du kan förlora ditt svenska medborgaskap på grund av detta.

Återkallelse av medborgarskap
Återkallelse av medborgarskap är i princip inte tillåten enligt svensk rätt och detta framgår av 2 kap. 7 § regeringsformen. Enligt bestämmelsen gäller som huvudregel att ingen medborgare som är eller har varit bosatt i riket får berövas av sitt medborgarskap i annat fall än då han samtidigt, efter uttryckligt samtycke eller genom att inträda i allmän tjänst, blir medborgare i annan stat.

Ditt fall
Ditt svenska medborgarskap kan du alltså inte förlora alls och detta anges i 2 kap. 7 § RF.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Marlene ZouzouhoRådgivare