FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/04/2021

Kan jag fotografera ett privat slott?

Jag skall städa ett privat slott, är det förbjudet att att ta en bild på slottet med firmabilen framför och lägga ut det på sociala medier och tala om att här har vi städat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln enligt svensk rätt är att man får fota vad man vill och vem man vill om man befinner sig på allmän plats. Det finns däremot undantag till denna huvudregel, man får till exempel inte fotografera skyddsobjekt, exempelvis försvarsmaktens anläggningar eller statsministerns bostäder. Detta framgår av 7 § skyddslagen.

Om man befinner sig på privat mark kan en markägare enligt rättsliga principer besluta om fotoförbud. Samma sak gäller om man befinner sig i gallerior, skolor och andra icke allmänna platser.

Svaret på din fråga beror alltså på om slottet ligger på privat mark eller inte. Sannolikt ligger slottet på privat mark och du behöver då tillåtelse från markägaren för att fota det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du skulle ha ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare