FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt03/06/2021

Kan jag ge en miljon kronor i gåva till min vän utan skattekonsekvenser?

Hej.

Som jag förstår är det vanligt att man ger små summor pengar till familjer och vänner kontinuerligt utan någon skatt att oroa sig åt, men när det kommer till stora summor pengar till familjer och vänner, vad stoppar mig från att överföra 1 miljoner kronor till min bästa vän bara för att jag känner att han behöver dom mer än mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer vi kika i inkomstskattelagen (IL).

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om det kommer uppstå några skattemässiga konsekvenser om du överför en miljon kronor i gåva till din vän.

Precis som du säger kan man ge bort pengar i gåva utan att några skattekonsekvenser uppstår. Det spelar ingen roll hur stor penninggåvan är. Du kan mycket väl ge bort en miljon till din vän utan att varken du eller din vän drabbas av några skattekonsekvenser för det eftersom gåvor är skattefria (8 kap 2 § IL).

Det är dock viktigt att gåvan inte är förenad med någon form av motprestation från din vän. Skulle det vara så att hen får gåvan under förutsättning att hen utför en prestation eller för att hen redan har utfört en prestation, kan gåvan istället anses utgöra en tjänsteinkomst som ska beskattas av din vän i inkomstslaget tjänst (10 kap 1 § IL). Du hade dock inte som gåvogivare drabbats av några skattekonsekvenser i det fallet. Skulle din vän då inte ta upp "gåvan" till beskattning skulle hen dessutom kunna drabbas av skattetillägg för det om 40% (49 kap 11 § skatteförfarandelagen).

Du behöver inte upprätta något gåvobrev för att gåvan ska bli rättsligt bindande. Vill du förena gåvan med några särskilda villkor, t.ex. att gåvan ska utgöra din väns enskilda egendom, behöver du dock upprätta ett gåvobrev.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare