Kan jag gifta mig med utländsk medborgare i Sverige?

Hej!

Jag är svensk medborgare och vill gifta mig snarast med min pojkvän från Nigeria som kommer till Sverige nu....

Jag vet vilka papper jag behöver från skatteverket...men vad behöver han? Och kan vi gifta oss i svenska kyrkan?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan gifta dig i Sverige med din pojkvän som ej har svenskt medborgarskap/hemvist men har för avsikt att bo här i framtiden. Svaret på din fråga är: ja, om ni fått godkänt på hindersprövningen av Skatteverket. Innan vigsel, måste en hindersprövning genomföras (1 kap. 1 § första stycket lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap). Denna innebär att de blivande makarna måste vara över 18 år, de får inte vara nära släkt med varandra och inte redan gifta/ingått registrerat partnerskap. Den som tidigare har ingått äktenskap eller låtit registrera partnerskap ska styrka att äktenskapet eller partnerskapet har blivit upplöst, om inte detta framgår av folkbokföringen eller av intyg från utländsk myndighet. Förutsatt att dessa krav är uppfyllda, finns alltså inget hinder mot er vigsel (3 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Eftersom att du angivit att du känner till vilka papper som gäller, är det onödigt att jag länkar till dessa. Jag tillägger dock att: när er hindersprövning blir godkänd får ni ett hindersprövningsintyg och vigselintyg. De här intygen kan ni även be att få på engelska för att underlätta under vigseln. Gällande vigsel i Svenska kyrkan, finns ett krav på att minst en av er är medlem där. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion. Kontakta den församling där ni vill gifta er. Ni kan välja en församling som är i din närhet men det finns också möjlighet att gifta sig på en annan plats och ni kan önska att en speciell präst ska viga er. Det går exempelvis bra att gifta sig eller få kyrklig välsignelse i utlandet. Vänd er då till Svenska kyrkans utlandsförsamlingar eller läs mer om att gifta sig utomlands.

Har du någon ytterligare fråga, är du välkommen att ställa den på nytt.

Viktoria TomssonRådgivare