Kan jag godkänna och betala in strafföreläggande för att slippa rättegång som åklagare beslutat?

Hej har tidigare ställt en fråga till er angående rättegångskostnader vid en rättegång om vem som står för vad. Det handlar om ett ärende där polisen påstod att jag använt mobiltelefon när jag körde bil. Jag nekade och fick hemskickat ett strafföreläggande som jag ej svarade på. Detta hände över 60 mil från min hemort då jag var där och jobbade hela sommaren.

Till frågan:

Jag fick hem brev om att jag ska infinna mig i rätten nu i februari och så fick jag även ett strafföreläggande som jag kunde acceptera om jag ville. Detta skulle betalas senast "2021-09-06". Jag valde att inte betala detta och ta det till rätten istället. Nu när det närmar sig så känner jag att det inte är lönt för mig att åka över 60 mil enkel resa för en rättegång angående en sån liten grej som att jag använde mobiltelefonen vid bilkörning. Stog på mig i början för jag tycker det är riktigt orättvisst då detta inte stämmer.

Kan jag fortfarande välja att betala bötern istället och "erkänna" brottet och få det överstökat eller är jag nu tvungen att ta mig till rättegången. ¨

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om strafföreläggande och rättegång finns i Rättegångsbalken. Jag kommer att gå igenom och förklara de regler som är aktuella för just din fråga.

Strafföreläggande
Åklagare kan besluta att ett strafföreläggande ska skickas till den person som begått ett brott i stället för att kalla till rättegång. För att detta ska vara möjligt krävs att om rättegång hade skett så hade påföljden (straffet) för brottet blivit böter eller villkorlig dom, vilket framgår av 48 kap. 4 § Rättegångsbalken. Ett strafföreläggande innebär att en viss bestämd summa pengar ska betalas av den som begått ett brott. Om personen inte godkänner strafföreläggandet genom att inte betala in denna summa, kan åklagare besluta att väcka åtal vid tingsrätt. Om åklagare väljer att väcka åtal till följd av att strafföreläggande inte har godkänts inom rätt tid, så är strafföreläggandet utan verkan enligt 48 kap. 12 § Rättegångsbalken. Det betyder att det inte längre går att acceptera ett strafföreläggande efter att tidsfristen för godkännandet av strafföreläggandet gått ut och åklagare har kallat till rättegång.

Svar på din fråga
Jag uppfattar din situation som att du inte godkänt dina strafförelägganden då du valt att inte betala in dessa. Du nämner även att åklagare har skickat en kallelse till rättegång. Eftersom du inte godkänt strafförelägganden i tid, och det finns en kallelse till rättegång, så kan du inte längre betala in strafföreläggande för att undgå rättegång. Du behöver därmed gå på rättegången vid den tidpunkt då denna är planlagd.

Svaret på din fråga är att du tyvärr inte kan betala in strafföreläggandet nu i efterhand för att slippa att ta dig till rättegången. Strafföreläggandet är nämligen nu utan verkan, då det inte godkänts inom rätt tid och åklagaren beslutat för rättegång ska hållas vid en viss tidpunkt.

Med detta, hoppas jag att jag har besvarat din fråga. Om du har fler funderingar är du alltid välkommen att återkomma med dessa till oss här, på Lawline!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare