Kan jag göra mitt syskon arvslöst genom testamente?

Jag är sambo utan barn. Mina föräldrar är döda och jag har ett syskon som jag har brytit med. Jag har skrivit testamente till min sambos förmån samt till några organisationer. Undrar nu om mitt syskon kan klandra testamentet och få rätt samt om mitt syskon har rätt att läsa mitt testamente efter min död?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka regler tillämpas?

Din fråga gäller arvsrätt och huruvida man kan göra sitt syskon arvslöst genom att testamentera sin egendom till förmån för någon annan. Regler angående arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Kan jag göra mitt syskon arvslöst?

För det första ärver dina föräldrar dig om du varken är gift, har barn eller har skrivit ett testamente (2 kap. 2 § 1 stycket ÄB). I ditt fall har dina föräldrar avlidit och då ärver ditt syskon (2 kap. 2 § 2 stycket ÄB). Dock gäller inte det här eftersom du nämner att du har skrivit ett testamente till förmån för din sambo samt till några organisationer. Jag utgår från att testamentet uppfyller formkraven och är rättsligt giltigt (10 kap. 1 § ÄB). Frågan blir således om ditt syskon kan klandra testamentet för att få ut ett arv från dig. Här bör sägas att du kan göra ditt syskon arvslöst eftersom denne inte har en laglig arvsrätt. Det är endast bröstarvingar som har rätt till en laglott och som inte kan göras arvslösa, alltså om du hade haft barn skulle denne ha rätt till sin laglott som utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). På så vis kan du göra ditt syskon arvslöst då denne inte har den här rättigheten och ditt syskon har därmed inte heller möjlighet att klandra testamentet.

Har mitt syskon rätt att läsa mitt testamente?

När det gäller rätten att ta del av ditt testamente har ditt syskon inte rätt att läsa det så länge du som testator är vid liv eftersom testamentet inte är någon offentlig handling. Dock kan testamentet bli en offentlig handling i samband med bouppteckningen och då har ditt syskon rätt att ta del av den (20 kap. 5 § ÄB).

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare