Kan ett orderskuldebrev göras om till ett innehavarskuldebrev?

Hej! Har en kort fråga angående löpande skuldebrev. Om jag har ett orderskuldebrev till en person. Kan jag som borgenär överlåta det och skriva om till ett innehavarskuldebrev istället? Istället för att skriva person C så anger jag innehavaren av detta skuldebrev.

Tack för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få ett orderskuldebrev att behandlas som ett innehavarskuldebrev kan du som borgenär göra ett så kallat indossament in blanco. Vad som menas med det kommer förklaras nedan.

Kan ett orderskuldebrev göras om till ett innehavarskuldebrev?

Ett indossament är en överlåtelseförklaring som är tecknad på skuldebrevet och som visar att skuldebrevet överlåtits från en identifierad överlåtare till en identifierad förvärvare. Ett exempel på ett indossament kan vara: "Till B, överlåter jag, A, detta skuldebrev".

När ett indossament tecknas in blanco betyder det att indossamentet inte identifierar en speciell förvärvare, utan visar endast att skuldebrevet överlåtits. Ett exempel på ett in blanco indossament kan vara: "Jag, A, överlåter detta skuldebrev". Det definieras alltså inte en specifik person som köpt skuldebrevet. När du gör ett indossament in blanco ska orderskuldebrevet därefter behandlas som ett innehavarskuldebrev (13 § 2 st skuldebrevslagen).

För att orderskuldebrevet ska behandlas som ett innehavarskuldebrev krävs det därför att du inte anger en specifik köpare på indossamentet vid överlåtelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare