Kan jag häva ett köp av husbil med många fel?

Hej! Har köpt en splitter ny husbil från firma i december 2020,från dag 1 har det bara varit stora problem, nu är den inlämnad med över 30 olika fel, finns något man kan göra? Enligt dom väntar de på svar från tillverkarn, tycker inte de är okej, får man häva ett köp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan jag häva ett köp av husbil med många fel?

Då du köpt husbilen från en firma utgår jag ifrån att firman är näringsidkare och att du handlat som privatperson, vilket gör att konsumentköplagen blir tillämplig lag.

För att kunna häva krävs det att det föreligger fel i vara (16 § konsumentköplagen). Varan anses felaktig om den avviker från vad du som köpare kan förutsätta. Att köpa en felfri splitterny husbil utan 30 olika fel kan antas vara något som du kan förvänta dig.

Fel som visar sig inom de första 6 månaderna från köpet, anses ha funnits vid tidpunkt för avlämnandet (20 a § konsumentköplagen).

Du har rätt att häva köpet om detta fel är av väsentlig betydelse för dig (29 § konsumentköplagen). Jag antar att det är av väsentlig betydelse för dig att du har haft problem med husbilen sedan första början, samt att den nu är inlämnad för över 30 olika fall.

Sammanfattning

Du kan häva köpet då det föreligger fel eftersom att husbilen avviker från vad du med fog kan förutsätta av köpet.

Du kan dock avvakta och se vad som händer med tillverkaren och vilka besked du får från det hållet. Det kanske blir så att de löser alla problem med husbilen och att det inte uppstår fler fel på den efter det?

Dock rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare