FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/04/2021

Kan jag hindras från att träffa min sambos barn?

Hej.

Min sambo har ett barn med sin ex flickvän. Denna ex flickvän säger att jag inte får träffa barnet när pappan och barnet träffas. Hon förbjuder alltså mig att träffa deras barn pga vi tydligen inte har någon personkemi och att jag tydligen inte har något med barnet att göra. Jag undrar vad detta är för beteende och om man överhuvudtaget kan göra något åt det.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga om barnets föräldrar har gemensam vårdnad eller inte. För föräldrar som har gemensam vårdnad gäller att alla beslut som rör barnet ska fattas gemensamt av båda vårdnadshavarna, men alltid utefter vad som är bäst för barnet. Det innebär att vardera förälder har rätt att säga nej till beslut som fattas av den andra.

Det finns däremot vissa undantag. Ett sådant är att boendeföräldern ska ha större utrymme till beslut om enklare saker den tid barnet bor hos denna. Sådana beslut är vilken mat barnet ska äta, vilka kläder barnet ska ha och vilka sysslor som ska göras till exempel. Det innebär också att man har rätt att bestämma med vilka barnet umgås och vilka människor som vistas i ens eget hem. Det förutsätter förstås att barnet känner sig tryggt, säkert och bekvämt med umgänget.

Konflikter likt denna kan ofta uppstå efter en separation men är alltså inget som kan angripas juridiskt för att hindra dig från umgänge med barnet såvida barnet känner sig trygg med dig. I fråga om barns umgänge och vårdnad utgår svaret alltså alltid från vad som är bäst för barnet och barnets intressen.

Jag hoppas jag besvarat din fråga och att ni hittar en fungerande vardag.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare