Kan jag hyra ut min bostadsrätt om jag äger två?

Hej! Jag har två bostadsrätter , kan jag hyra ut den ena i ett år?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bakgrund

Gällande bostadsrätten så blir du inte ägare till själva lägenheten formellt sätt. Du köper istället en andel i bostadsrättsföreningen (den så kallade ekonomiska föreningen).

Din fråga aktualiserar bestämmelser i Bostadsrättslagen (BRL).

Vad gäller vid uthyrning av bostadsrätt?

Du måste få ett samtycke från styrelsen i bostadsrättsförening om du vill hyra ut lägenheten, 10 § 7 kap BRL. https://lagen.nu/1991:614#K7P10S1)

Får du inte ett godkännande är ett alternativ att Hyresnämnden kan samtycka till uthyrning. Hyresnämnden kan alltså samtycka även om bostadsrättsföreningen har sagt nej. För att Hyresnämnden ska säga ja krävs det dock att du har skäl till att hyra ut. Ett annat krav är att bostadsrättsföreningen inte har en befogad anledning till att inte lämna samtycke.

Du ska vara förbered på att bostadsrättsföreningen kan lämnar ett tidsbegränsat tillstånd på exempelvis 1 år, om de beviljar att du hyr ut din bostadsrätt. Efter 1 är måste du söka om ett nytt tillstånd.

Vad gäller i ditt fall?

För att svara på din fråga så måste du vända dig till din bostadsrättsförening och kolla hur de förhåller sig till att du hyr ut din bostadsrätt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Uppstår det oklarheter är du välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare