Kan jag hyra ut två bostäder och göra dubbla avdrag?

Hej,

Jag och min fru äger tillsammans ett småhus på totalt 192+96 kvm. Huset består av en huvuddel med källare och en mindre uthyrningslägenhet på 48 kvm som vi hyr ut. Om vi skulle välja att hyra ut en del av källaren (43 kvm) med egen ingång, kan vi fortsatt göra det enligt privatuthyrningslagen? Kan vi då göra dubbla schablonavdrag iom att det är olika bostäder?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enbart den första upplåtelsen omfattas av privatuthyrningslagen (1 § lag om uthyrning av egen bostad/privatuthyrningslagen). För den andra upplåtelsen gäller det som kallas hyreslagen (12 kap. jordabalken). Hyreslagen innebär bland annat ett annat sätt att beräkna hyran och att hyran beräknas utifrån bruksvärdet (12 kap. 19 samt 55 §§ jordabalken).

Eftersom det inte är tillåtet att göra avdrag för faktiska kostnader ska avdrag istället ske med 40 000 kronor per år för varje privatbostadsfastighet, privatbostad eller hyreslägenhet (42 kap. 30 § andra stycket inkomstskattelagen).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare