Kan jag importera kända varumärken för att sedan sälja dem vidare?

Hej. jag undrar om jag kan importera kända varumärken och sedan sälja dom till ett lägre pris än återförsäljare för respektive varumärke? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet och vilken lag är tillämplig?

Här är det frågan om du på ett lagligt sätt kan importera kända varumärken till Sverige för att sedan sälja dessa vidare. Bestämmelser kring varumärken kan du finna i varumärkeslagen (VmL).

Finns det ett varumärkesskydd?

Ett varumärkesskydd innebär att innehavaren av kännetecknet har en ensamrätt att i näringsverksamhet använda ett kännetecken som är identiskt eller förväxlingsbart med det skyddade. Ensamrätten till ett varumärke uppkommer antingen genom registrering eller inarbetning (1 kap. 6-7 §§ VmL). Jag utgår från att de kända varumärkena som du nämner är skyddade. Det här gör att varumärkesinnehavarna kan hindra andra från att använda identiska eller förväxlingsbara kännetecken (1 kap. 10 § VmL). Som användning räknas bland annat att importera och sälja varor med varumärkena i fråga (1 kap. 10 § 2 stycket VmL). Att du avser att importera identiska varumärken kan därför vara otillåtet, förutsatt att du inte inhämtat varumärkesinnehavarnas samtycke. Det kan därför resultera i du gör dig skyldig till varumärkesintrång och riskerar skadestånd, böter eller fängelse (8 kap. 1 § VmL).

Kan jag importera och sälja varumärkesskyddade varor?

Det finns ett undantag som medför att du lagligen kan importera och sälja varumärkesskyddade varor om dessa blivit satta på marknaden inom EES-området med varumärkesinnehavarens samtycke (1 kap. 12 § VmL). Det här brukar kallas att varumärkesrätten har konsumerats. På så sätt kan du alltså sälja vidare de kända varumärkena med förutsättning att de blivit satta på marknaden med rättighetsinnehavarens tillstånd. Att de har satts ut på marknaden betyder t.ex att en vara med varumärket har överlåtis till någon inom EES, antingen i butik eller via e-handel.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och om du skulle behöva vidare rådgivning i ditt ärende råder jag dig att kontakta vår juristbyrå för tidsbokning eller att ringa vår telefonrådgivning.

Kontaktuppgifter till vår telefonrådgivning:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare