Kan jag köpa en bostadsrätt och samtidigt ha kvar min hyresrätt?

Kan jag köpa en bostadsrätt och samtidigt ha kvar min hyresrätt IOM att vi vill vara särbos?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken (JB). Jag tolkar din fråga som att du kommer bo kvar i din hyresrätt även om det skulle vara så att du köper en bostadsrätt.

De grunder som en hyresvärd kan säga upp hyresavtalet på framgår av 12 kap. 42-44 § JB. Det står ingenstans i dessa paragrafer att hyresvärden får säga upp hyresavtalet på grund av att en hyresgäst äger en bostadsrätt. Det finns alltså ingen lagregel som säger att du inte får köpa en bostadsrätt samtidigt som du har kvar och bor i din hyresrätt. Däremot kan det finnas villkor i en bostadsrättsförenings stadgar som kan förhindra dig från att köpa en bostadsrätt samtidigt som du har kvar en hyresrätt. Ett exempel på det kan vara att bostadsrättsföreningens stadgar fastslår att du inte får äga en bostadsrätt i föreningen utan att bo i den.

Sammanfattningsvis kan sägas att det inte är olagligt att ha en hyresrätt samtidigt som du köper en bostadsrätt, men att bostadsrättsföreningen kan ställa upp villkor i sina stadgar som gör att du får problem på det viset. Det kommer därför vara viktigt för dig att ha koll på en bostadsrättsförenings stadgar om du vill köpa en bostadsrätt där.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Undrar du något mer är du självklart varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare