FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/06/2020

Kan jag köpa en vara och sälja den för ett högre pris?

Hej!

Jag har fått iden att efter som varje sommar brukar va riktigt varm och det blir svårt att sova p.g.a värmen osv...

Att jag i god tid köper in flera stycken fläktar billigt (billigaste man kan hitta).

Sen när fläktarna tar slut i alla affärer när sommarvärmen slår till så säljer jag iväg mina fläktar för ca dubbla priset jag köpt in för.

Nu kommer frågan, är det på något sätt olagligt att i andra hand sälja produkter för mycket högre än vad man själv köpt in dom för?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingenting som hindrar att någon köper en vara för ett visst pris och sedan säljer den för mer än inköpspriset. Köprättsligt finns inga tveksamheter och det rör sig inte om bedrägeri. Att vilseleda någon att tro att den köper t.ex. en märkeskostym när så inte är fallet kan utgöra bedrägeri enligt 9 kap. 1 § brottsbalken. Så länge kunden är införstådd med vilken sorts fläkt det rör sig om, och själv har möjlighet att jämföra priset, så är det inte din skyldighet att upplysa köparen om detta. Däremot kan det vara värt att påpeka att ifall du säljer fläktar i stor omfattning och detta genererar vinst så ses detta som näringsverksamhet och ska beskattas i enlighet med detta. Enligt 13 kap. 1 § inkomstskattelagen ska inkomst och utgifter som bedrivs yrkesmässigt och självständigt hänföras till näringsverksamhet.

Hoppas detta besvarade din fråga!

MVH,

Fredrik HolmströmRådgivare