FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt10/06/2021

Kan jag kräva ersättning för en skada som uppstod för 10 år sedan?

Jag fick fula utslag på båda underbenen fram, 2011 vilket resulterat i väldigt fula ärr. Jag bodde då tillsammans med en man i hans villa. Kan jag få ersättning för dessa ärr nu, 2021?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida du har rätt till ersättning beror på om din försäkring täcker skadan, alternativt om du kan styrka att någon annan har tillfogat dig skadan varför då du skulle ha rätt till skadestånd.

Enligt 2 kap. 1 § Skadeståndslagen har du rätt till ersättning om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet har vållat dig skada.

Det är du som skadelidande som har bevisbördan för att en viss person har vållat dig skada. Kan du visa det har du rätt till ersättning i form av skadestånd. Det gäller dock att du väcker skadeståndstalan inom 10 år från skadehändelsen, se 2 § Preskriptionslagen. Preskriptionstiden på en fordran, det vill säga ditt krav på ersättning från skadevållaren, är i det här fallet 10 år. Det innebär att du måste väcka talan inom 10 år från skadehändelsen.

Samma sak gäller ifall det inte var någon person som orsakade skadan, men du ändå får ersättning via ditt försäkringsbolag. Preskriptionstiden är 10 år efter försäkringsfallet. Se med ditt försäkringsbolag om skadan täcks av försäkringen.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare